BENVINGUTS AL BLOG "CENTELLES",

BENVINGUTS AL BLOG CENTELLES

En aquest "blog" hi podeu trobar:

a) Un apartat de petites biografies d'alguns personatges, fills de Centelles, que han destacat en la seva trajectòria personal i han portat el nom de Centelles dintre i fora del nostre país.
Val a dir que ni l'alcalde Miquel Arisa ni cap regidor de cultura ni e
ls altres regidors no han demostrat cap interès per reconèixer aquestes persones, però si que estan sempre disposats a concedir honors i premis als seus amics.
(En aquest aspecte va fer un petit paper el regidor Joan Soler Mata, que a més de no fer res per afavorir la cultura, va anul.lar el Centre d'Estudis Centellencs, el qual feia uns dos anys que funcionava).



b) Hi trobareu indrets, que mereixen ser visitats. També aquells indrets històricsi que han tingut rellavància per Centelles i que aquest govern socialista ha ignorat i no tan sols ignorant-los sino que amb la intenció que es perdin, els ha deixat sense cap mena de neteja ni rehabilitació. Actualment presenten un estat llàstimos de deixadesa. Val ha dir que el poble ha reclamat a l'alcalde Miquel Arisa la seva reconstrucció i manteniment, pel que suposa salvaguardar la memòria històrica d'un poble, aquest alcalde n'ha fet cas omís.



c) També podreu trobar una part crítica, que preté informar del procés que segueix Centelles en els últims anys denunciant aquelles coses que es fan i son negatives pel poble i també elsw nyaps que s'estan fetn continuament. Tot i que aquest "blog" no té cap ideologia política, si que és sensible a tot el que perjudica el poble. Aquest blog es sent responsable de la manca d'informació a causa de la censura dels mitjans de comunicació locals i comarcals i, també, per la total manca de participació ciutadana i manca de transparència en les decissions de l'ajuntament.



d) Sobretot estem molt preocupats per totes les requalificacions de terreny que s'estan fent, i s'han fet fa 16 anys de govern socialista, amb el responsable com alcalde de Miquel Arisa. Tots sabem que qualsevol requalificació de terreny comporta una gran sospita, perquè cal demanar-se, què hi ha a canvi de cada requalificació?
També ens dol la manca de suport i iniciativa per ajudar a les entitats del poble, no tan sols no fan res per fer resorgir les entitats que tenen problemes, si no que sovint l'ajuntament organitza activitats que fan la competència a les entitats, i se n'apropia el protagonisme.
És notori la manca d'iniciativa i imaginació que tot l'equip, alcalde i regiros tenen per recuperar festes tradicionals del poble i potenciar les activitats de les entitats.



(Demanem disculpes si algú es pot sentir ferit, ja que degut als anys que fa del mateix govern actual es donen casos de suspita de il.legalitat, i que algú s'hi pot trobar immers).




Antoni Coll i Cruells


 (1929 - 2001)

 ELS PRIMERS ANYS

Antoni Coll Cruells, va neixer a Centelles l'any 1929, va ser el darrer de cinc germans.
La vocació musical no pot pas dir-se que li sorgis tardanament doncs segons conten, amb pocs anys s'asseia llargues estones a la porta de casa davant un petit piano de joguina : les veïnes bo i fent broma li deien "i doncs Toni, que toques el piano?" i ell responia " No, faig música".

El juliol del 1936 en comença la guerra civil, l'Antoni comptava amb 7 anys, però tingué la sort de poder rebre classes de solfeig i piano de la professora Dolors Amic.
L'eminent intel.lectual Joaquim Renart fa esment en el seu (Diario 1918-1961) de la magnífica impressió que li causa el joveníssim Antoni Coll a l'Església de Centelles, poble on estiuejava el qui fou president de l'Orfeó Català i del Cercle Artístic de Sant Lluc.

El Senyor Tomàs Buxó i Pujadas, que era sots-director de l'Escola de Música de Barcelona, estiuejava a Centelles i s'interessà per aquell xicotet que cantava a l'església i que tocava el piano amb destresa i habilitat. Comprenent les qualitats musicals que apuntava el jove Antoni, li féu la proposició que anés a estudiar a Barcelona.

Va ser l'any 1945 que l'Antoni baixà a Barcelona amb el propòsit de compaginar els seus estudis de música amb la feina de cambrer al col.legi de les Escoles Pies del carrer Diputació, que li va proporcionar el senyor Tomàs Carreras i Artau, conseller de cultura de l'Ajuntament de Barcelona. (Aprofito per dir que la família Carreras Artau, encara poseeixen una casa senyorial a la plaça major de Centelles). Però aquesta feina no l'atreia gaire ja que només li durà tres dies doncs va esgrimir que aquella feina no li deixava temps per estudiar i va tornar a Centelles. Els pares varen comprendre la preocupació del jove i ho acceptaren.

L'Antoni als vint anys

L'ESCOLA PIA DEL CARRER BALMES 


El jove Antoni Coll tingué un estiu atrafegat per les múltiples gestions, acompanyat per l'oncle Jaume amb la fi d'aconseguir una feina compatible amb els estudis de música. Fou a l'Escola Pia del carrer de Balmes que s'entrevistà amb el pare Ferreiro, director de l'escola, li va oferir fer-se càrrec de l'Escolania del col.legi, que havia estat creada tres anys abans pels pares Canet i Valls.

Escolania de Balmes
En motiu del Congrés Eucarístic Internacional l'any 1952 , encetaven una llarga sèrie de col.laboracions, a la temporada d'òpera del Gran Teatre del Liceu, que encara persisteix.

L'any 1975 el cor va participar a la trobada de corals religioses a la ciutat italiana de Loreto, amb l'estrena de la missa Virgo Lauretana, de Césare Celsi en presencia de seu autor.
...............................El mestre dirigint l'escolania a la Basílica de Loreto (Itàlia)

L'any l977 organitza la cinquena trobada de Pueri Cantores. 
També fou constituïda, per iniciativa d'un grup de cantaires, una capella clàssica religiosa a quatre veus, amb la incorporació de noies al cap d'algun temps i que esdevindrà l'Escolania Coral que durà el seu art a nombroses ciutats, actuarà al Palau de Música Catalana, La Basílica de Santa Maria del Mar, la Catedral de Toledo, El teatre Real de Madrid, tot col.laborant entre altres, amb l'Orfeón Donostiarra, cor RTVE, Cor Madrigal, Orquesta Nacional de España i Orquestra Ciutat de Barcelona.

SANT JUST DESVERN: L'ORFEÓ "ENRIC MORERA" I "LO POM DE FLORS"

L'Antoni Coll també va desplegar una activitat orfeonística notable, que avui persisteix amb plena fecunditat; Orfeó Enric Morera, de Sant Just Desvern, Orfeó del Centre Parroquial de Centelles.
Va posà en marxa l'Escola Experimental de Música, on els alumnes assoliren una preparació musical notòria.

"Lo pom de flors" participaren per dues ocasions al Concurs Internacional de Cant Coral a la ciutat toscana d'Arezzo.
A l'estatge de l'Orfeó, hom hi pot trobar un seguit d'objectes de valor, donats pel mestre Coll a fi de donar-li un més gran relleu artístic i social.

                              Amb el senyor Josep Piquet, fundador de l'Orfeó "Enric Morera" 

                                                       Celebració del centenari del cor "Lo pom de flors"
                                                                                                                                                                        
Una altra iniciativa seva fou la dels anomenats "Concerts d'estiu" que tenien lloc als jardins de diverses cases particulars, a Sant Just Desvern, i a també a Centelles, on desfilaven músics destacats del moment.


L'ORFEÓ ATLÀNTIDA
                                                        
L'any 1961, l'Antoni Coll era un dels músics joves més prometedor dins el camp de la direcció coral, director de l'Escolania de les Escoles Pies del carrer Balmes, de l'Orfeó Enric Morera de Sant Just Desvern, del cor "lo pom de flors" de la mateixa vila, i sots-director de l'Orfeó Gracienc de Barcelona.
L'Orfeó Atlàntida, fundat el 1926, després de la mort del seu director, Francesc Folguera, buscaren un director i oferiment a Oriol Martorell, però aquest no ho pogué acceptar i va recomanar pel al càrrec a l'Antoni Coll. Després d'haver passat per unes circumstàncies difícil per l'orfeó, canvi d'ubicació etc. l'any l967 passa a dirigir l'Orfeó Atlàntida. Aquest orfeó ha fet concerts, alguns d'ells memorables, als recintes més prestigiosos del país: Palau de la Música, Saló de Cent, Forum Vergés, Basílica de la Mercé, i a no,broses ciutats i viles de Catalunya, País Valencià, Itàlia i Alemanya.
Cal destacar la participació assídua a les temporades d'òpera del Gran Teatre del Liceu.
L'Orfeó Atlàntida, compta amb un gran palmarès d'enregistraments discogràfics.

               L'Orfeó Atlàntida, dirigit pel mestre Coll al Palau de la Música


ORFEÓ VIGATÀ




autènticament memorable ofert al teatre Bibiana de la històrica ciutat de Montova. D'aquest viatge en va sorgir la relació amb intercanvis de visites i concerts, amb la coral Giuseppe Verdi, d'Ostiglia. Però una cosa semblant va passar en la seva visita a Grècia l'estiu del 1985.
En resum Antoni Coll va portar el nom de Catalunya i Centelles per tot Europa i també Amèrica.

                          L'Orfeó Vigatà en un concert al Teatre Bibiana de Montova(Itàlia).
El mestre elogia la fabulosa sonoritat d'aquest teatre inaugurat per Mozart.

                                                   
UNA PREPARACIÓ CONSTANT

Fem una ullada en la preparació constant que va portar a terme l'Antoni Coll. A partir de la base de solfeig i piano amb la professora Dolors Amic, va passar a estudiar solfeig amb el mestre Valls i piano amb el mestre Vallribera. L'any 1940 va passar l'examen prelminar al Conservatori del Liceu i l'any següent va començar a estudiar solfeig amb el mestre Bernet i piano amb el mestre Buxó, una de les persones que més han influït en la seva carrera.
Val la pena fer esment que després de l'examen de vuitè de piano, el mestre Zamacois que era president del tribunal examinador, va anar a trobar al mestre Buxó, professor d'en Coll, per tal de manifestar-li l'agradable sorpresa que per ell havia estat la interpretació per part del jove examinant de les peces: La catedral submergida de Debussy i la peça intitulada Almeria de la suit Ibèrica d'Albèniz. El mestre Zamacois va qualificar de modèlica la interpretació de les obres, i va vaticinar un esdevenidor musical esplèndid per al jove estudiant que acabava d'escoltar.



 Nota: Totes aquestes dades, han estat tretes del llibre "ANTONI COLL I CRUELLS- "El valor d'una tasca", de Miquel-Lluís Muntané.
Es pot consultar aquest llibre per completar el coneixement del mestre Coll.


A CENTELLES

L'Antoni estava enamorat del seu poble, i no perdia ocasió per oferir-li concerts, i altres manifestacions artístiques i culturals.

Ell va ser el fundador d'Amics de Centelles, que durant el temps que ell en va ser el president va collaborar en millorar alguns aspectes de la població. Ara només n'ha quedat el nom i la seva activitat no te res a veure amb la finalitat en que va estar creada.

Va crear i dirigir l'Orfeó del Centre Catòlic de Centelles, on setmanalment,  pujava expressament de Barcelona pels assaigs. 

L'Antoni va promoure i crear el Patronat del Castell de Sant Martí a fi que no s'acabés d'enrunar. Aquest patronat estava compost pels propietaris, el President d'Amics dels Castells, i els ajuntaments de Centelles i Sant Martí de Centelles, i a alguns estius va organitzar concerts de música a la capella del castell. Gràcies a aquesta labor, actualment ha estat netejat i consolidades les parets que encara estaven en peu.

Va col.laborar activament en la reorganització de l'Escola Municipal de Música. Ara aquesta escola compta amb diversos conjunts musicals.
Va promoure la coneixença de la figura de Ildefons Cerdà, fill de Centelles, organitzant els primers anys aplecs a la masia El Cerdà, casa natalícia d'en Cerdà. Més tard aquests aplecs es varen fer al Parc del Pla del Mestre, on hi ha un monòlit que recorda la figura d'en Cerdà, amb col.laboració de l'Agrupació sardanista, i amb aquest motiu es dipositava un ram de flors com ofrena a n'en Cerdà. Aquests aplecs varen durat fins l'any 2009. A partir d'aquí la poca sensibilitat de l'ajuntament socialista, ha deixat de fer aquests aplecs.

Des de l'any 1990 al 2001, d'octubre a maig, cada mes feia un concert al local de la Coral La Violeta, amb musics destacats i primeres figures en l'art del cant.

Durant alguns estius, feia concerts en jardins d'algunes cases, aquests estaven oberts a tota la població.

Tot el que hem esmentat és una mostra, incompleta del que va fer l'Antoni Coll i Cruells. 

---------------------------------------------------------------------------------------

Reflexió: És una llàstima que durant més de 16 anys hàgim tingut un ajuntament socialista, que ha estat insensible a tot el que és art i cultura, oblidant, de forma expressa, a les persones que amb el seu esforç han ajudat a construir Centelles, i  aquest ajuntament no ha fet res per mantenir i millorar els fets que identificaven el poble. Durant aquests anys el poble ha passat a ser en un dels darrers pobles de la comarca, en tots els sentits,  i pensar que en els anys 1990 Centelles li deien la capital cultural de la comarca, la qual cosa ha anat  en decadència a partir del govern socialista.